fredag 14. juni 2013

Turen til Bergen (4) Ari Behn, Per Heimly og Unni Askeland på Galleri Nygaten


Denne utstillingen er for lengst over, men jeg syntes den hadde litt relevans både når det gjelder galleristen og kunstnerens og kunstens rolle. Askeland som du ser her har rettet seg mot Munch og en slags pastisj av nevnte kunstner. Jeg er ikke helt sikker på om dette er en hyllest til ham eller en egen versjon. På en måte savner jeg et tydelig eget billedspråk hos kunstneren. Warhol laget jo også pastisjer, men på en egen måte. Her ligner pastisjen veldig mye i stil på originalstreken. Jeg er klar over at det er antagelig ikke det Askeland er ute etter. Det virker mer som hun setter et stort spørsmålstegn ved aktualiteten til bildene hun selv tolker. Altså Munchs aktualitet. Hvilket er et legitimt spørsmål i og for seg. Kunsten hennes beveger seg mer over i kunstteori/filosofi. Det spørsmålet trenger vi alltid, men trenger vi denne kunsten? Er vi så sultne på Munch at vi ikke kan leve uten Askeland? Eller er vi så lei av Munch at vi trenger henne? Hvis det siste er tilfelle, synes jeg godt hun kunne ha lagt inn litt flere overraskelsesmomenter...



Per Heimly har en veldig gotisk effekt inne i dette rommet. Dramatikken formelig spruter ut av arbeidet. Den sakrale stemningen blir heller ikke mindre av konteksten. Bildet spiller absolutt ball (no pun intended) med interiøret, hvilket får man til å undres seg over den mektige rollen settingen har til å bestemme betydningen av et bilde. Ikke bare det, men hva med galleriholderen. Gir et bestemt interiør en ekstra dimensjon i bildet, eller bare forsterker det som allerede prøves å formidles?




Ari Behn har absolutt en bra strek. Han har noen fargerike ideer, ligger og svever litt mellom Cobra og 80-tallsmote. Med 'All that beauty in the dirt' er jeg ikke helt overbevist ennå, og skulle gjerne ha sett mer fra tegnebordet hans. Jeg forstår ikke helt sammenhengen mellom temaene han virker å ville formidle og billedspråket. Skulle gjerne hatt litt mer informasjon rundt dette. Setter forøvrig pris på at han ser ut til å styre unna de veldig store dramatiske temaene i denne utstillingen. Denne delen av arbeidet hans virker mer behersket enn andre mer utagerende verk jeg har sett av ham i det siste.




I stedet for å virke forsterkende på bildene, står interiøret her i en sterk kontrast til Behns arbeid. Det morsomme er at både bildene og bordsettingen er nitidig og nøye gjennomført, hver på sin måte. I dette bildet foretrekker jeg bordsettingen. Synes Behn's arbeider heller litt for mye mot tidligere nevnte designen, hvorpå man kan spør seg selv om han egentlig vil proklamere kunstens begravelse. Det er forsåvidt okei, men det fungerer ikke for meg. Not tonight, Josephine.


Galleri Nygaten; et forfriskende sted å gå hvis man er lei av den herskens modernismen med sine rette streker, white cube og moraliserende stilisme. Her kan man komme og bli overveldet av lyssettingens virkemidler, både i interiør og i malerkunst. Her kan man komme og undres over en verden av figurativ billedkunst som man som innbarket modernist noen ganger glemmer eksisterer.

torsdag 13. juni 2013

Tur til Bergen (3) Sigrid Thorbjørnsen og Kystens Katedraler


Ok, vi må jo ha et bilde fra Fløyen også. Litt grått vær, men det kan jo skje i de beste byer!


På Hansamuseet, et portrett av selveste Kristian IV. Tenkte jeg skulle dele det med mine sambygdinger.


Pen grafitti på vei ned mot Hurtigruteterminalen. Etter en deilig kaffe, på en av de deilige cafeene i Bergen.


Litt folk her bak restauranten. Thorbjørnsens arbeider får mange gjenkjennende blikk.


Mens mesteparten av arbeidene og publikum befinner seg her ute, ved Hurtigruteterminalens restaurantavdeling og påstigning.


Et lite utdrag av fyrsamlingen som ennå stilles ut på Hurtigrutens avgangsterminal. Her ser dere Kjeungskjær Fyr


Songvaar Fyr


Ulvesund Fyr

For flere fyr og andre fotoarbeider av Sigrid Thorbjørnsen, sjekk denne linken. Utstillingen er blitt mulig gjennom et samarbeid mellom Hurtigruten og www.lighthousesofnorway.com.

Idag åpner også utstillingen med disse bildene av Coastal Cathedrals i Trygve Lie-galleriet i New York.

lørdag 8. juni 2013

Turen til Bergen (2) Masterutstillingen og Den Røde Tråd på Realfagbygget


Man entrer Realfagbygget, og etter et par sekunder ser man, bak rampen og annet informasjonsmateriale, Den Røde Tråd.  Et av hovedverkene til Else Marie Jakobsen. Hun kjempet faktisk om utsmykkeræren sammen med en annen Kristiansandkunstner, Kjell Mardon Gunvaldsen. Hennes arbeid står i sterk og fargerik kontrast til det ellers veldig strenge bygget. Forøvrig fredet, bygningen altså.


Vanskelig å få et bra inntrykk av verket i sin helhet. Men slik virker det på publikum sett fra begynnelsen av rullestolrampen.


Teppet er delt i tre motivgrupper, den første omhandler uttrykket i vikingtiden. Vi har flere dokumenter på en rik tekstiltradisjon også for tusen år siden. Bayeuxteppet, Baldisholteppet og enkelte tepper i Osebergskipet er et par påminnelser om at tepper ble brukt til å fortelle en historie.


Den midtre delen av kunstverket er en hyllest til tekstilkunstnere fra tidligere på 1900-tallet som Hanna Ryggen og Frida Hansen. Ryggen var blant annet kjent for sitt engasjement i veven. Hansen brukte åpnge renninger. Dette var elementer Jakobsen selv tok i bruk i sin vev.


Tredje delen av teppet er en hyllest til tekstilkunstnerne i Jakobsens egen tid.


En annen kunstner på realfagbygget er Jane Sverdrupsen. Hun har her inntatt og innredet et par tidligere laboratorier. Hun ser ut til å prøve å organisere det laboratoriumlivet som tidligere var på bygget. Skap og bord blir gjeninnredet, samtaler blir tatt opp og lyttet til og samlede elementer blir gjeninnsamlet og ordnet. Strippet for vitenskapelig betydning gjenstår gjenstandene nakne, og må kjempe for en helt annen eksistens, den estetiske, men også den filosofiske. Der balanserer verket antagelig på en fin linje
.



fredag 7. juni 2013

Turen til Bergen (1) Masterutstillingen 2013 på Kunsthallen

Rund mai i år var arteriet på tur til Bergen. Vi opplevde innredning av utstillingen til Sigrid Thorbjørnsen på Hurtigruten, Masterutstillingen på Kunsthallen i Bergen, litt Munch, og litt Tony Matelli. Fin tur altså!


Susi Law Wai Shan In Between Homes. Et prosjekt hvor kunstneren viste geografisk hvor hun hadde bodd i Bergen under studiene. Samtidig byttet hun gratis ut noen av fotografiene sine med plakatene til 'vanlige mennesker'. Denne prosessen ble dokumentert, kartlagt og evaluert. Her ser du minner fra turene hun tok da hun byttet kunst mot plakater.


To kunstnere: Bak, Kristin Runarsdottir med Fields of Possibilities. Grafisk-matematisk utsetting av muligheter i bearbeidelse av felter, det være seg sport, gress, arbeid eller kanskje hva som helst? Kanskje for å ordne livet ellers?

Foran ser du installasjonen til Fredrik Berberg Oh my God, I'm back. I'm home. all the time, it was... (The monument of dualities) Litt irriterende verk, både tittelen og installasjonen. Fikk ikke så mye grep på tankene rundt. Men visuelt fungerer det ganske bra, synes også det var litt humoristisk. Sprelsk og fantasifullt. Og litt bombastisk.


Marit Tunestveit Dyre med hennes Enmannstelt. Likte det godt. Litt mer innadvendt arbeid, men veldig tiltrekkende. Hun hadde også et par andre 'skjerm-midler' mot menneskeheten stilt ut der. Også veldig tiltrekkende. Tegningen viser skissene til dem. Liker egentlig veldig godt tegninger....




Veronica Rebecca Johansen, tekstilkunstner, med hennes arbeid Time Machine. Litt grufullt. Men moro å se hvor tekstilkunsten tar veien!


Hedwig Sønstabø Thorkildsen tok for seg mer eller mindre klassisk malerkunst, i allefall i dens representasjonsform 'bildet' her i Accumulate. Silketrykk på aluminium. Visste ikke at det gikk an. Bra bilde, forresten.


Her ser du Tora Endestad Bjørkheim sin proposal. Ble helt satt ut. Effekten på meg var ganske stor. Helt i tråd med den minimalistiske tradisjon. Ble veldig lykkelig. Hun er kanskje ikke den første som har vandret denne stien, men arbeidet fungerte veldig bra, der og da. Effektivt som bare det. Kudos.




Neste blogpost blir om realfagbygget i Bergen, Else Marie Jakobsens Den Røde Tråd og en annen Masterkunstner som invaderte bygget, nemlig Jane Sverdrupsen.

onsdag 29. mai 2013

Claire Smith Soloutstilling

Season: Divisions of the year

Kunstneren (til høyre) sammen med Anne Marie.
Claire Smith tok sin kunstutdannelse ved Falmouth School of Art and Design. I 1995 kom hun til Norge. For tiden arbeider hun som lærer i billedkunst ved Kristiansand International School samt ved Kulturskolen.



Hvilke kriteria ligger bak valgene man tar i kunstverdenen? Jeg kan med hånden på hjertet si at denne kunstneren leverer kvalitetsarbeid. Dette er det man kaller 'Bra Kunst'. Men hvordan kan jeg hevde dette uten å havne i en kunstkritisk tautologi?

Uansett er det det som i første omgang gjelder: kunst er bra fordi man sier det er bra. 'Det er jo åpenbart!' forteller man vennene sine, når man først vil overbevise dem om sine kunstvalg. I første omgang kan kunst, som musikk, bare forsvares tautologisk.


I andre omgang, derimot, kan man, som med musikken, komme med et par kriterier for ens personlige valg, ofte kjennetegnet av en historisk analyse av tidligere valg. Det som har kjennetegnet mine preferanser når det gjelder både kunst og musikk er det følgende:
  • Det oppleves som noe nytt
  • Det vekker nysgjerrigheten
  • Grundig gjennomføring av temaer
  • Stadig overraskende

Claire Smith har gjort arbeidene sine til en oppmerksomhetsøvelse. Lys gjennom blomster, lys gjennom snø, lys gjennom trær, lys gjennom trær og blomster, snø og trær. Dette i tillegg til det stadig skiftende lyset til Norges fire intense årstider gjør det til en fest for inntrykket i øyeblikket. Sagt på en annen måte: denne tilnærmelsen er definitivt veldig impresjonistisk.


Noen av arbeidene hennes minner også i metode og teknikk på de vi ofte kjennemerker med impresjonismen. Samtidig ser vi andre arbeider som intar en mye strengere form. Ikke de føyelige linjene som sprer seg utover bildet, men rette linjer i et minimalistisk uttrykk.


Likevel vil jeg hevde at det som kan minne om en streng modernisme, ikke har den virkningen på meg. Smith inviterer gjennom sine arbeider til å se skjønnhet, lekenhet og øyeblikket som fanger lyset i en behersket men intens orgie av farger.


Kunstneren har tatt noe av det beste fra kunsthistorien, blandet det og kommet med noe nytt. Jeg gleder meg til å se hvilken retning hun tar i kunstnerskapet sitt etter denne utstillingen.

torsdag 4. april 2013

Atelierbesøk i Friesland: Beppie Gielkens


Beppie ved arbeidsbordet i atelieret
 

Ferdige arbeider: utstilling
 

Utsikt fra vinduet
 

Ferdige arbeider. Olje på lerret.
 

Utstilling 1
 

Utstilling 2
 

Takk!! Vi skal se mer till Beppie senere her på arteriet!!

onsdag 3. april 2013

Oversikt TheMoen utstilling


Skulpturene Mindtravel, Sjømerke, Alternativ Julekrybbe og Asbest Yeti  fra venstre. Ellers på veggen en fin serie med akrylmalerier på panel, Eikebladet på papir og Juvannserien. Deretter Vennskap mellom to heier og Sommerbilde  og til slutt tre Kvadraturenbilder.
 

Helt til venstre To drauger, deretter Lyden av musikk og 1976 med Evie Tornquist.
 

Helt til venstre Saturnauten. Deretter Lady in Red, serie med tre blyantimprovisasjoner, serien med Romsjekte, så skulpturene Geværet og Skute.
 

Gibson Stargaze i hjørnet, Uten Tittel i Bengalakk og til slutt Sissy. 

Utstilingen holder på til søndag 7. april. Arteriet er i denne perioden åpent  fra onsdag til søndag 12 til 17.